У всі часи процес виховання завжди суттєво впливав на розвиток суспільства, формування особистості, норм життя, людських взаємин. У складному процесі формування всебічно розвиненої особистості чільне місце належить морально-етичному вихованню. У даний час надзвичайно гостро стоїть проблема морального виховання дітей різного віку, педагогічне співтовариство заново намагається зрозуміти, яким чином прищепити сучасним дітям морально-духовні цінності.
Саме з метою пошуку ефективних шляхів морально-етичного виховання учнів 5 травня 2017 року на базі Смородинського НВК: ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ відбувся семінар-практикум керівників шкільних методичних об’єднань класних керівників загальноосвітніх навчальних закладів Тростянеччини з теми «Морально-етичне виховання школярів через пізнання сімейних цінностей українського народу».
У ході роботи учасники методичного заходу розглянули поняття, які характеризують морально-етичне виховання, та методи, спрямовані на вироблення досвіду поведінки школярів згідно з моральними нормами і правилами:
практичне залучення дитини до виконання конкретних правил поведінки;
показ і пояснення;
приклад поведінки;
оволодіння моральними нормами у спільній діяльності;
вправляння у моральній поведінці;
створення ситуацій морального вибору.
Було наголошено, що створення психологічно-комфортного «виховного» середовища в сім’ї та школі на засадах довірливої, толерантної міжособистісної взаємодії батьків, педагогів та учнів – найвагоміша умова розвитку позитивного самопочуття дитини, набуття моральних цінностей.
Систему роботи класних керівників Смородинського НВК: ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ щодо морально-етичного виховання школярів через пізнання сімейних цінностей українського народу представила Куделя Наталія Олександрівна, керівник методичного об’єднання класних керівників Смородинського НВК: ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ. Вона зосередила увагу на тому, що батьки – найперші вихователі, які мають найбільший і найсильніший вплив на своїх дітей. Ще Ж.-Ж. Руссо відзначав, що кожний наступний вихователь впливає на дитину менше, ніж попередній. Батьки є тим попереднім по відношенню до останніх: вихователя дитсадка, учителя початкових класів і вчителів-предметників, – яким самою природою надано перевагу. Наталія Олександрівна розповіла про форми морального виховання, які використовують класні керівники навчального закладу у роботі з учнями: уроки, етичні бесіди, відверті розмови, диспути, лекції, тематичні вечори, зустрічі свят народного календаря, благодійні заходи, створення історії родоводу та інші.
Практичною частиною семінару-практикуму стало відвідування виховних заходів – музичної казки для учнів 1-2 класів «На гостинах у Бджілки» (Карпова Тетяна Петрівна, класний керівник 1 класу Смородинського НВК: ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ) та родинного свята для учнів 5-9 класів «Українська родина, мов душі берегиня…» (Куделя Наталія Олександрівна, класний керівник 9 класу, та Логвиненко Тетяна Вікторівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Смородинського НВК: ЗОШ І-ІІ ст. – ДНЗ).
Приємно відзначити, що заходи були проведені на високому рівні, зачарували присутніх неймовірно яскравими костюмами та оформленням класних кімнат, щирістю та теплотою дитячих сердець, почуттям поваги і любові до свого роду, рідної землі, національних звичаїв і традицій. Відкриті виховні заходи довели, що в українській сім’ї здавна ставили надзвичайно високі вимоги до морального виховання дітей. Українці розглядали сім’ю та рід як святині, а виховання дітей – святий обов’язок батьків: завдяки вихованню в родині народ продовжував себе у свої дітях, генерував свій національний дух, характер, менталітет, традиційну родинно-побутову культуру.
До підготовки родинного свята були залучені батьки учнів, що засвідчило тісну співпрацю педагогів Смородинського НВК та батьків, які взаємодоповнюють одне одного, спільними зусиллями виховуючи справжню людину. Їхня співпраця – це взаємна довіра та повага.
Підбиваючи підсумки роботи семінару, кожен з присутніх усвідомив необхідність використання різноманітних методів морально-етичного виховання особистості та форм виховної роботи, а головне – батьки і вчителі повинні стати партнерами, активними співучасниками творчого процесу виховання учнів.
Яценко Галина Вікторівна,
методист з позашкільної, позакласної та виховної роботи
КЗ ТРР «Районний методичний центр»
|