Розуміючи - оберігай !
2 лютого учитель початкових класів Карпова Тетяна Петрівна (учитель І кваліфікаційної категорії) презентувала своїм колегам відкритий урок із природознавства у 1 класі з теми «Хто такі риби?». Метою уроку було ознайомити учнів із відмінними ознаками риб, із особливостями їх будови; формувати уявлення учнів про різноманітність навколишнього середовища; розвивати уміння порівнювати та узагальнювати отримані знання; виховувати бережне ставлення до живої природи.
Успіх навчальної діяльності учнів значною мірою залежить від психологічного клімату на уроці. Це перш за все атмосфера спокійної врівноваженості та взаємної довіри. Супутниками такої атмосфери на уроці у першокласників була усмішка і смайлик «Радість» (посміхнулися один до одного, побажали гарного настрою). Можливістю надати інформацію в незвичайній формі (експедиція у підводне царство на батискафі) є використання засобів ІКТ (презентація Power Point).
Учитель враховує вікові особливості учнів початкової ланки, розвиває їх пізнавальну активність через використання загадок відповідної тематики, створює на уроці атмосферу зацікавленості (хвилинка-цікавинка), здійснює міжпредметні зв'язки (математика, фізична культура, музичне мистецтво),використовує дидактичні та наочні матеріали. Ефективно організовує самостійну навчальну діяльність учнів в парах «Склади рибку» (скласти пазли «риба», назвати її частини та дати їй ім’я),завдяки якій учні могли самі зробити власні припущення, прийти до певного висновку. Залучає дітей до активної роботи шляхом створення проблемних ситуацій (Безліч мешканців водних глибин. Чи всі вони є рибами? Знайомство з будовою та характерними ознаками риб).
Практикує застосування таких педагогічних ситуацій на уроці, які дозволяють молодшим школярам виявити самостійність та ініціативу. Заохочує дітей до пошуку нових знань, а також до проведення спостережень, спираючись на власний життєвий досвід.
Учитель на уроці уникає одноманітності в навчальній роботі,чергуєсловесну інформацію із виконанням практичних вправ (самостійна робота учнів із зошитами з друкованою основою).
На якість процесу навчання природознавства впливає ефективне використання засобів наочності:образотворчих (ілюстрації риб моря,річки,акваріуму), аудіовізуальних (шум води, моря, річки, спів чайки). Це зумовлено специфікою змісту природознавства та віковими особливостями пізнавальних процесів у молодших школярів.
Особливу увагу хотілося звернути на виховний потенціал уроку, на якому вчитель виховувала особистісні якості школярів, їх екологічну культуру, поведінку, що відповідає нормам морального, етичного, естетичного, здоров’язбережувального (без загрози життю) ставлення до природи, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.
Використання інтерактивних методів та прийомів навчання на уроці природознавства в початковій школі (робота в парі, «Продовж речення»,) активізує розумову діяльність молодших школярів, розвиває пам'ять, увагу, уяву, логічне мислення, зв'язне мовлення, вчить працювати в колективі, самостійно мислити, висловлювати власні думки.
Навчальний процес спрямовується на формування в учнів знань про реальні об’єкти і процеси природи,на пізнання природи як цілісного реального оточення людини.
Обов'язковою умовою ефективного використання здоров'язберігаючих технологій є їх позитивне емоційне забарвлення. Так перерви під час уроку природознавства сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху (використовується комплекс вправ гімнастики для очей та фізкультхвилинка «До річки»).
Тож виховуємо здорову, творчу й мислячу особистість!
Відгуки колег
- Тетяна Петрівна в достатній мірі володіє знаннями вікової психології учнів 1 класу, вдало створює здоровий мікроклімат у класі. Повною мірою володіє вміннями підбору теоретичного і практичного матеріалу до уроку,використовує різні форми і методи на уроці. Здійснює міжпредметні зв’язки (природознавство,математика,фізична культура). Уміло поєднує індивідуальну роботу і роботу в парах. Витримані всі етапи уроку,вчасно проведені фізкультхвилинки. Створена презентація до уроку, використаний матеріал цікавий і доступний для дітей 6-річного віку. Педагог уміло поєднує матеріал уроку з життєвим досвідом дітей. На уроці використано багато наочності. Мети уроку досягнуто.
Федченко Валентина Олексіївна,
голова шкільного методичного об’єднання
учителів початкових класів
- Що хотілося б відмітити, це доброзичливе ставлення до учнів, вільний діалог між вчителем і школярами, творчий підхід до викладання нового матеріалу. Урок насичений. Учні відповідали на запитання,прогнозували, спиралися на власний життєвий досвід, наводили власні приклади.
Мірошниченко Олена Вікторівна,
учитель початкових класів
- Учитель на початку уроку емоційно налаштовує учнів на працю. Протягом усього уроку уміло керує роботою всіх учнів класу,жодного не випускаючи з поля зору. Уміло підібрані завдання і наочність, що розвивають логічне мислення дітей. Протягом усього уроку слідкує за поставою школярів, використовує здоров’язбережувальні технології у вигляді фізкультхвилинок. Використовує різні методи і форми інтерактивних технологій:індивідуальна робота, робота в парах, метод «мікрофон», «упізнай об’єкт».
Шевченко Олександр Миколайович,
учитель біології
|